x

A mozdulat művészete

A mozdulat művészete

Testtartásunk, mozgásunk, járásunk, írásunk, beszédstílusunk egyaránt személyiségünk sajátossága, jellegzetessége. Ha másként mozognánk, másként formálnánk a szavakat, vagy másként tartanánk magunkat, mint addig, belső lényegünk, személyiségünk is megváltozna.

Matthias Alexander nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy spontán kialakult fizikumunkat tudatosan elsajátított mozgásmintákkal alakítsa át, s így egészségesebbé tegye testi és lelki lényegünket.

Alexander módszerével a test és a lélek harmonikusabb kapcsolatát kívánta előmozdítani. Kortársával, Freuddal ellentétben nem a lélekben kereste sikertelenségeink, tökéletlenségünk, betegségeink okát, hanem a rossz testtartásban, a helytelen testhasználatban. Még az 1800-as évek végén előadóművészként ébredt rá arra, hogy a színpadon másként formálja a szavakat, mint a hétköznapi életében. Színpadi szereplései közben rossz volt a testtartása, emiatt rosszul formálta a hangokat, s berekedt. Szavalás közben hátravetette a fejét, s kapkodni kezdte a levegőt. Gégéje összenyomódott, hangképzése elégtelenné vált. Tükrök előtt vizsgálta felül rosszul beidegződött szavalási technikáját. Kíváncsi volt rá, fejének hátravetése testében milyen láncreakciót indít el. Önmegfigyelésének eredményeként világossá vált előtte, hogy amikor helytelenül tartja a fejét, a nyakát és a hangképző szerveit, teste megfeszül, s ez az izomfeszültség károsan befolyásolja lábának, lábujjainak használatát is. Miután hosszas tanulmányozás után megismerte, hogyan használja testét, törekedni kezdett a rossz beidegződések áthangolására, a helyes, az egészséget meghozó mozgásminták elsajátítására. Barátai unszolására módszerét, a „türelem gyógyító művészetét” tanítani is kezdte.

Miben rejlik a módszer sikere?

A testnyelv iskolái elsősorban az Egyesült Államokban, Izraelben és Nyugat-Európában alakultak meg. A talán a legjelentősebb, Alexander szellemiségéhez legközelebb álló stúdium, a Smuel Nelkin vezette Alexander-iskola a három bibliai vallás városában, Jeruzsálemben kezdte meg működését, még az ötvenes években.

Az Alexander-módszert leginkább a jógához hasonlíthatjuk, bár mesterei azt állítják, ez a pszichofizikai eljárás a jóga, a Feldenkreis és más módszer előtt jár, hiszen nem azzal foglalkozik, hogy valaki mit csinál, hanem azzal, mi történik benne, mielőtt eldöntené, mit fog tenni. „A többi módszer a tudatba avatkozik bele, abba, hogyan csináld. Mi a „csinálás” fogalmát változtatjuk meg. Az Alexander-módszer abban is a segítségére lehet valakinek, hogyan csinálja a Feldenkreis-módszert jobban, vagy ha jógázni szeretne, hogyan jógázhat jobban.” „Ha valaki el akarja sajátítani ezt a módszert, meg kell tanulnia nem csinálni semmit. E technika 99%-a a NEM. Addig, amíg a feje el nem érkezik a „nem tudom” szintre. Az emberek nagy részének az a baja, hogy azonnal mindent tudni szeretne. Mi azért dolgozunk az agyunkkal, hogy eljussunk a nemtudás szintjére” – állítják az Alexander-tanárok.

Minden egyénre szabott

Az iskola csendes, meditatív atmoszférája, a tanárok által belénk „vezetett” testtartások, személyiségük sugárzása egyaránt előmozdítják átalakulásunkat. Az Alexander-módszert nem lehet könyvből elsajátítani, abból még megérteni is nehéz. A tanítványok a mester (Alexander) tanítását adják tovább, teszik karakterük szerint élővé. Az Alexander-módszernél a tanítás egyben tanulás is. Az új tanítványok, mivel az emberek különböznek egymástól, sajátos egyéniségükkel újabb és újabb megoldásra váró esetként szolgálnak. A tanárnak meg kell ismernie tanítványát, rossz beidegződéseit, hogy rá tudja vezetni a helyes mozgásmintára. Sokszor a tanár és a növendék szerepet is cserél, hiszen a növendékek egy része azért is keresi fel az iskolát, hogy maga is tanárrá váljék.

Testi-lelki újjászületés

Ha jó alanyok, jó tanítványok vagyunk, hiszünk a módszerben, és engedjük, hogy „dolgozzanak rajtunk”, lassanként megváltozik világszemléletünk, világnézetünk is. A testanalízis, majd mozgás-újranevelés után újjászületünk. A változást tükrözheti írásunk, hanghordozásunk módosulása, testtartásunk, járásunk átalakulása. De hát éppen ez a cél: testi (lelki) fájdalmainkon segíteni, megváltoztatni rossz beidegződéseinket, egészségesebbé, sikeresebbé válni. Az Alexander-módszerrel megszüntethetők a nyak-, a gerinc-, a végtag-, a hát-, az izom-, és egyes ízületi problémák, de sikeresen alkalmazható a fejfájás, mozgásszervi panaszok és a pszichoszomatikus tünetegyüttesek kiküszöbölésére is. A módszer sokban segítheti a színészeket, előadóművészeket, menedzsereket, üzletembereket is, hogy jó fellépésűek, magabiztosak, szabadok, kreatívak lehessenek.