x

Bringázzunk biztonságosan!

Bringázzunk biztonságosan!

Vége a nyárnak, a várost újra benépesítették az autósok, kialakulnak a kilométeres dugók. Sokan kerékpárra pattanva indulnak iskolába, munkába. Vannak azonban, akik nem kellően rutinosak, mégis meglepő magabiztossággal vágnak neki... Mire figyeljünk, ha a napi közlekedéshez a drótszamarat választjuk?

Jó műszaki állapotú a biciklink?

Használat előtt ajánlott a kerékpárt szakértő szerelővel biztonsági szempontból átnézetni, mert bizony sokszor kiderül, hogy kilazultak a fékek, kopottak a fékpofák, ami adott esetben balesetet okozhat.
Nem egyszer volt már példa arra, hogy valaki egy defekttel ment szerelőhöz, és ott derült ki, hogy az illető éveken át életveszélyes műszaki állapotban lévő kerékpárral közlekedett, és még csak nem is tudott róla, mert sajnálta az időt és a pénzt arra, hogy a bringát átnézesse. Ha ez megvan, gondoskodjunk első és hátsó lámpákról, és csengőről, melyek meglétét a KRESZ is előírja! Gyermekek számára kötelező a bukósisak viselete, legjobb, ha már így szoktatjuk őket a kerékpárhoz. Csak ezek után indulhatunk el biztonsággal a forgalomba.

A KRESZ is módosult…

…csak ezt már nem figyeljük, ha már egyszer megszereztük a jogosítványt. Pedig kellene, mert mostanában a kerékpárosok és gyalogosok biztonságának növelésére több szabályt is megváltoztattak. Ime néhány:

1. Már nem kötelező olyan szigorúan jobbra tartani, hogyha autóúton haladunk. Ez persze nem jelenti azt, hogy lehet az út közepén zavarni az autósokat, de nem is kell rátapadni az útpadkára, mint régen.

2. Ahol tábla jelzi, ott a kerékpárosok szemben behajthatnak az egyirányú utcákba is, ezt eddig nem lehetett.

3. Kerékpárral lakott területen belül 40km/h-val lehet közlekedni, lakott területen kívül pedig 50km/h-val, amennyiben viselünk bukósisakot, és második személyt nem szállítunk.

4. A kerékpárosoknak nem kötelező a kerékpárúton közlekedni, akkor sem, hogyha az rendelkezésre áll. Mehetnek az autókkal egy sávban, persze lehetőleg a külsőben. Lámpánál várakozó kocsisort jobbról megelőzhetnek, míg a segédmotoros kerékpárok ugyanezt balról is megtehetik. Régen a bringásoknak is ki kellett várniuk a sorukat az autók között.

Váratlan helyzetek

Megfelelő éberség és odafigyelés hiányában egy pillanat alatt megvan a baj.
Utazzunk akár ismert, akár ismeretlen terepen, mindkettőnek megvannak a veszélyei: ismert utakon járva előfordulhat, hogy „rutinból” kerékpározunk és emiatt lankad a figyelmünk. Ismeretlen helyeken kerekezve pedig bármikor váratlan meglepetések érhetnek bennünket, nem is beszélve az építkezésekről, útfelújításokról, és ugyebár a Margit hídon is mindenki csak áttolja a bringát… Vagy mégsem?

A biztonságos kerékpározás 8 alapszabálya

1. Legyünk láthatóak! Mindegy, hogy lámpával, vagy fényvisszaverő mellénnyel, a lényeg, hogy mindenképpen észrevegyenek, és időben!

2. Használjuk a csengőt! Eme alkalmatosság bár méltán hozzájárul járgányunk díszítéséhez, alapvetően mégsem ez a célja, hanem hogy veszélyes helyzetekben felhívjuk magunkra a többi közlekedő figyelmét.

3. „Lassan járj, tovább érsz” -alapon adjunk elsőbbséget!

4. Ne az út legszélén haladjunk, hanem tartsunk befelé, különben azt kockáztatjuk, hogy az autósok nem vesznek észre és elsodornak bennünket, vagy ránk nyitják az ajtót, ami komolyabb sérülést és anyagi kárt is okozhat. Foglaljuk el a sávot, ha túl gyorsan jönnek mögöttünk, hogy ne szorítsanak le vagy sodorjanak el!

5. Az úttesten szigorúan tilos a fülhallgatóval történő zenehallgatás. Ez az életünkbe kerülhet. Ha nem bírjuk ki zene nélkül, a bicikliutat vagy a járdát elhagyva, az úttesten mindig vegyük ki a fejhallgatót!

6. Sose álljunk meg autók holtterében, tehát közvetlenül az utasoldal mellett, vagy rögtön a jármű mögött! Valamelyik visszapillantó tükörből mindig legyünk láthatóak! Mindig számítsunk arra, hogy az autósok valami váratlan vagy szabálytalan dolgot produkálnak.

7. Ha kereszteződéshez közeledünk, mindig nézzünk bele a tükörbe! Ha nincs tükrünk, nézzünk hátra mindkét vállunk fölött egy-egy pillanatra. Kereszteződésekben vegyük fel a szemkontaktust az autósokkal, és egyértelmű jelzéseket adjunk, mi a szándékunk. Kerüljük a járda és az úttest használatának hirtelen váltogatását, mert így senki nem számít váratlan megjelenésünkre, ezáltal igen kellemetlen meglepetésekben lehet részünk.

8. Jobbról sose előzzünk, kivéve a lámpánál álló kocsisort, de azt is csak nagy óvatossággal. Ettől eltekintve mindig csak balról előzzünk!

Természetesen ezek csak a legfontosabb szabályok.
A forgalom egy-egy útszakaszon egyedi veszélyhelyzeteket is produkálhat. Sohase tekerjünk rutinból, és ne felejtsük, ami egy autónak egy koccanás, az nekünk súlyos sérüléseket okozhat. Mindenkit hazavárnak...
  • 
  • Malomkert Panzió és Étterem

    Malomkert Panzió és Étterem

    Étterem és hotelegyüttesünk a világ zajától távol, csendes, festői szépségű környezetben fekszik Nagybörzsönyben. Az épület uniós pályázat keretein belül épült a 2010 és 2012. év között. Épületkomplexumunk a falu főterén helyezkedik el, mégis csendes, nyugodt helyen.
    Nagybörzsöny