x

A távolság lovagjai

A távolság lovagjai

A Rekordok könyvében számtalan őrültnél őrültebbnek tűnő, ámde tiszteletet és tekintélyt parancsoló, távolságokat, magasságot legyőző rekord található. Azonban azok teljesítménye sem lebecsülendő, akiket nem jegyeztek fel a krónikák. Összeállításunkban négy kerékpáros szerepel, a közös bennük a fantasztikus kitartás, a nehézségek, akadályok mindenkori legyőzése és természetesen a kerékpározás szeretete.

Ötéves afrikai kaland

A cikkhez az ötletet az adta, hogy január 27-én kiállítás nyílt a Lengyel Intézetben egy híres utazó, Kazimierz Nowak egykori, mai szemmel is fantasztikus útjáról. Az eltökélt lengyel sportember 1931-36 között 40ezer kilométert tett meg Afrikán keresztül, észak-déli irányban oda és vissza.
A hatalmas út alatt mintegy tízezer fényképet készített és egy könyvet is kiadott. A maratoni túra nem volt előzmény nélküli, a civilben hivatalnok férfi korábban már bejárta Európát. Magyarországon keresztül egészen Törökországig eljutott, később egyszer Tripoliig is elkerekezett. A többgyermekes Nowak végül nagy árat fizetett utolsó, monumentális afrikai kalandjáért: a visszaérkezést követő évben, mindössze negyven évesen „tartós kimerülés” és maláriafertőzés miatt távozott az élők sorából. Útját honfitársai többször próbálták megismételni, sikerükről vagy kudarcukról jelen pillanatban nincs információnk.

Két magyar keletnek indul...

De nem kell messze mennünk, ha hasonlóan elszánt vándorokat keresünk. Napjainkban se szeri, se száma az átlagember számára lehetetlennek tűnő kihívásokat keresőknek... Egy cikk keretén belül meddő vállalkozás is lenne felsorolni őket, ezért csak két hazai példát emelünk ki. Egy szegedi testvérpár, Szabó Géza és Csaba két és fél évvel ezelőtt kerékpárral indultak neki, hogy mindössze 66 nap alatt Pekingbe érjenek. A szám mögött ne keressünk semmiféle misztikumot, se az Amerikát átszelő legendás útnak, se a sátánhoz kötődő gondolattársításoknak nincs köze hozzá. A határidőt egyszerűen a visszafelé szóló akciós repülőjegy dátuma szabta, erre a napra volt ugyanis legolcsóbb a jegy. A támogatók száma és a felszerelés minimális volt, tehát ne afféle high-tech túrára gondoljunk. A napi élelmiszer fejadag tervezett költsége mindössze háromezer forint körül mozgott, és a bringák sem mai darabok voltak: az egyik gépet körülbelül 1992-ben gyártották, és ők a mórahalmi vásárban vették, mindössze 18ezer forintért. Az út Ukrajnán, Oroszországon, Mongólián és természetesen Kínán keresztül vezetett. Az aszfaltutak mellett haladtak döngölt földúton, sivatagi körülmények között és betonon is. Az expedíció a nehézségek ellenére is sikeresnek bizonyult, sőt, majdnem egy héttel a kitűzött időpont előtt érkeztek. Az útról forgatott film az interneten is fellelhető.

Másfél millió kilométer, 80 év

Biztosan véletlen, de azért érdekes, hogy a talán leghíresebb magyar extrém túrakerékpáros vezetékneve szintén Novák, mint a hajdani lengyel sportemberé. Az idén már nyolcvanadik évét betöltő világjáró bringás az elmúlt évtizedekben egyedül vágott neki hosszútávú útjainak, ráadásul fél karral lavírozott át minden nehézségen.
A civilben postásként dolgozó férfi a múlt század hetvenes éveiben annyira sikeres volt, hogy egy-egy útja után ötezren is várták Debrecen főterén. Karját már 1945-ben, 14 éves korában elvesztette, amikor pénz híján a vonat tetején utazva leesett és balesetet szenvedett. Gyerekkori álmáról azonban ezután sem tett le: kerékpárversenyző lett, méghozzá nagyon sikeres, mintegy kétszáz győzelemmel. A versenyzéshez szükséges sportorvosi alkalmassági igazolást – hiányzó karja miatt – csak többszöri nekifutásra sikerült megszerezni, de kitartása utólag őt igazolta: az akarat képes pótolni még egy végtagot is. 1970-ben volt az első nagyszabású túrája, akkor a Fekete-tengerig kerekezett. Az azt követő utakon pedig bejárta Európa minden szegletét, eljutott Marokkóba, legnagyobb szabású vállalkozásán az út pedig Floridából Kanadába vezetett. 13 extrém hosszúságú túrája során ötven országot érintett, a leghosszabb ezek közül 12ezer kilométeres volt. Novák úr évente még mindig majd' 25ezer kilométert kerékpározik, és a munkában eltöltött ideje alatt, postásként félmillió kilométert teljesített, miközben egyetlenegyszer sem volt betegszabadságon.

Egyre többen

A kerékpározás újra reneszánszát éli, és egyre többen választják a kihívással teli, olykor veszélyes utakat. De igazságtalan lenne, ha az írás végére nem fűznénk ide egy félmondatot: mindazok előtt, akik képesek hasonló, emberfeletti kitartást és sok szervezést igénylő teljesítményre, ismeretlenül is fejet hajtunk és további vállalkozásaikhoz sok szerencsét kívánunk. És nemcsak a bicikliseknek, hiszen más sportágakban ugyanúgy megtaláljuk a távolságok, a mélységek és magasságok leküzdőit, a kihívások megszállottait...

-vp-
  • 
  • Malomkert Panzió és Étterem

    Malomkert Panzió és Étterem

    Étterem és hotelegyüttesünk a világ zajától távol, csendes, festői szépségű környezetben fekszik Nagybörzsönyben. Az épület uniós pályázat keretein belül épült a 2010 és 2012. év között. Épületkomplexumunk a falu főterén helyezkedik el, mégis csendes, nyugodt helyen.
    Nagybörzsöny