x

Aerobic

Amikor 1980-ban Jean Fonda egy infarktus után a szív működésére jótékonyan ható aerobic-kal próbálkozott, maga sem gondolta, hogy világméretű aerobic lázat indít el.

Sokan mind a mai napig az ő érdemének könyvelik a mozgásforma megszületését, pedig a gyakorlatsort jó húsz évvel korábban a NASA állította össze, hogy az asztranautákat megfelelő erőnlétre hozza. Nem sokkal később egy azóta elfeledett hölgy, Jackie Sorensen társított hozzá zenét és ültette át a hétköznapi emberek számára. Népszerűvé mégis csak akkor vált, amikor Jean Fonda 1982-ben megjelentette videókazettáját. Persze még Jean Fonda idejében is a gyakorlatok egy része többet ártott, mint használt. Az izületekre és különösen a térdre olyan nagy megterhelést rótt, hogy sorozatosak voltak a sérülések. Az aerobic azonban virágzott és szerencsére fokozatosan fejlődött is, mígnem napjainkra kinőtte az összes gyermekbetegségét.

Az aerobic táncból kölcsönzött mozdulatok ritmikus ismétlése, zenei aláfestéssel, melynek célja az összes nagy izomcsoport megmozgatása. A speciális torna megdolgoztatja a szívet és a tüdőt is, ezáltal pedig javítja a keringést, az anyagcserét, a tüdő kapacitását és a légzőszervek működését, csökkenti a vérnyomást éppúgy, mint a szívbetegségek kialakulását. Az aerobic kellő intenzitással végezve még fogyaszt is.

Ez utóbbira, vagyis az intenzitásra kell a leginkább figyelni. Mindig az alapoknál kezdjük, akár otthon, akár valamely kurzuson végezzük, indítsunk mindig a kezdő programmal. Az sem baj, ha eleinte a csoporttársak lebénáznak. Ha úgy érezzük óra közben, hogy túl megerőltető, lazítsunk, de soha ne erőltessük meg magunkat. Amikor már könnyűszerrel boldogulunk a kezdő formulával, akkor lépjünk felsőbb szintre, és kezdjük el a középhaladót, illetve a haladót. Az aerobic órának, mint minden más mozgásnak, különféle fázisai vannak, úgy, mint bemelegítés-nyújtás, majd a tényleges intenzív gyakorlatok és végül a levezetés-nyújtás. Ha időközben egy kis pihit iktatunk be, az mindig az intenzív részeknél történjen, a bemelegítést és a lazítást soha ne hagyjuk ki, ezzel nem csak a sérüléseket kerülhetjük el, de az izomlázat is megúszhatjuk.

A torna után az aerobic az a mozgásfajta, amely a legszebben formázza a női testet, szép testtartást ad és javítja az állóképességet is.

Győri Anna

Kapcsolódó Tartalom

Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu