x

A jó edzés kellékei

A rendszeres testmozgás kiváló élettani hatásaihoz nem férhet kétség, életkortól függetlenül elengedhetetlen a fizikai aktivitás. Ám a megfelelő bemelegítés és lazítás, valamint a szükséges kellékek nélkül az edzés során komoly sérülést szenvedhetünk, ez pedig elveheti kedvünket a sportos életformától...

Válogassunk a kiváló minőségű cipők, dresszek, védőeszközök között, és ne felejtsük el felpörgetni és ellazítani magunkat egy kiadós testmozgás előtt!

Tornaóra előtt és után

A bemelegítést és a lazítást sokan csak felesleges nyűgnek tekintik, pedig elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy testünk lendületbe jöjjön. „Hideg” izmokkal veszélyes gyakorlatokat kezdeni, ezért még akkor se felejtsük el az előmelegítést és a levezetést, ha késtünk az óráról, vagy sietnünk kell edzés után!

A sportolók jól tudják, hogy mint télen a dízelmotoros gépkocsik motorját, izmainkat, ízületeinket és inainkat is be kell járatnunk, hogy egyenletesen jó teljesítményt nyújtsanak az edzés alatt. Ezt olyan gyakorlatokkal érhetjük el, amelyek felpezsdítik a testet.

Jegyezzük meg! A jól végzett felvezetés az izmokat rugalmasabbá teszi, az inakat ellazítja, tulajdonképpen beolajozza az ízületeket, felkészítve egész testünket a ránk váró megterhelésre.

Ráhangolódni testileg-lelkileg

Először is gondolatban kell ráhangolódni az előttünk álló, izzasztó percekre, órákra, majd néhány perces helyben ugrálás vagy futás következhet izzadásig, illetve ameddig azt nem érezzük, hogy minden porcikánk jól átmelegedett. Ezután nyújtásokkal, nyak-, derék- és csípőkörzésekkel aktivizáljuk a legutolsó edzés óta eltelt időben ellustult izmainkat! Hideg időben és reggelente hosszabb felvezetés lehet szükséges. Nemcsak a sportolás utáni, hanem az edzés előtti váltott hideg-meleg zuhany is segít felkészülni a várható erőpróbára.

Tipp: mint a sportolást, úgy a bemelegítés hosszát és intenzitását is érdemes idővel fokozatosan emelni. A gyakorlatokat lassan kezdjük el, és fokozatosan növeljünk a tempót! Minél nehezebbek, megerőltetőbbek az edzéstervben szereplő tennivalóink, annál hosszabb bemelegítést tartsunk!

Szándékos lassúság

A gyakorlatok között ne sajnáljunk megállni egy-egy percre, hogy lazítsunk! A bemelegítéshez hasonlóan lényeges a testedzés utáni levezetés is, mert szervezetünknek felpörgetett állapotából vissza kell térnie a normál állapotába. Annak érdekében, hogy mindez zökkenőmentes legyen, törekedjünk a fokozatos átmenetre, amelyet néhány perces levezetőgyakorlattal és szándékoltan lelassított be- és kilégzéssel érhetünk el! Kapcsoljuk le hozzá a villanyt, és hallgassunk relaxációt elősegítő zenét! Ha így teszünk, már tíz perc után kellemes fáradtság vesz erőt rajtunk.

Megfelelő felszerelés

Ne sajnáljuk a pénzt a jól felszerelt tornaklubok tagsági díjára, hiszen a profi edzőtermekben jobban ügyelnek a biztonsági előírások betartására és az ott edzők egészségére, mint a kis zugokban kialakított olcsóbb helyeken! Az ilyen sportcentrumokban a talaj mindig tiszta, párnázott a felület vagy csúszásmentesített a parketta, ami lehetővé teszi a szabad, dinamikus mozgást, ugyanakkor megakadályozza az elcsúszást, elesést.

Jó tanács: otthoni sportolásnál tegyünk magunk alá sportszőnyeget vagy jógamatracot, amelyre széles, jó nedvszívó tulajdonságú törülközőt terítsünk!


Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu