x

Hányféle só van?

Az üzletekben többféle só közül is választhatunk.

Mindenekelőtt ott van a konyhasó ­ mely a kereskedelemben asztali só néven is szerepel. Ez nátrium-kloridból áll, melynek "nyersanyaga" elsősorban földalatti lelőhelyről származó kősó.

A tengeri só csak 70-85%-ban tartalmaz konyhasót, emellett különböző ásványi anyagokat és jódvegyületeket.

A jódozott asztali só 100%-os konyhasó, kg-onként 25 mg kálium- vagy nátrium-jodiddal.

A fűszersók 40-85%-ban konyhasó és különféle fűszerek, zöldfűszerek, vörös- vagy fokhagyma keverékei.

És nem utolsó sorban meg kell még említeni a vöröshagymasót, mely konyhasó szárított, őrölt vöröshagymával keverve.

Sóalternatívák

Jó minőségű sóra kis adagban mindenkinek szüksége van. Mivel helyettesíthetjük a sót, milyen alternatívák léteznek? Tudjuk, hogy a só kiemeli ételeink ízét, az ízharmónia miatt már nagyanyáink is tettek például az almakompótba egy csipet sót.

A legjobb, ha a hagyományos kősó helyett a tengeri sót választjuk, abból is a finomítatlant, ha be tudjuk szerezni. Miért? A magyarázat egyszerű: az élet a tengerből származik, és a tengeri só összetétele hasonlít a vérsavónk összetételéhez, így támogatja szervezetünk egyensúlyát. A finomítatlan tengeri sóban még mikroalgák is találhatók, és az algákról tudjuk, hogy szerves kötésben tartalmazzák az ásványi anyagokat, ezért szervezetünkben jobban felszívódnak.

A szezámsót is ajánljuk olvasóink figyelmébe, amely pirított szezámmagból és pirított tengeri sóból készül úgy, hogy az összetevőket 10:1 arányban megőrlik és összekeverik. A szezámmag olajszemcséi megkötik a sót, ezért az már vizet nem köthet magához, így elkerüljük az ödémák képződését.

Savanyúkáposzta, kovászos uborka és ezek leve: ételeinket sózhatjuk ezekkel is. A tejsavasan erjesztett élelmiszerek, mint például az említett kettő kiváló hatásúak a bélflóránkra.

Miszó. Japánban nemzeti eledel az erjesztett szójababkrém, amely sóval és esetenként valamilyen gabonával készül. Élő élelmiszer, fűszerként használják és az ételekhez utólag keverik hozzá. Pástétomokba, zöldséglevesekbe, személyenként naponta 1-2 kávéskanál az ajánlott adagja. Segít szervezetünkből kiválasztani a nehézfémeket, szabályozza a koleszterinszintet és a bélműködést.


Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu