x

A sófogyasztás és a vérnyomás kapcsolata

A sófogyasztás és a vérnyomás kapcsolata

Köztudott, hogy a vérnyomás csökkentésének egyik bevált módja a sószegény diéta. Egy tízezer résztvevő bevonásával készült felmérés szerint a nátriumbevitel egyharmaddal való csökkentése átlagosan 5 ponttal csökkenti a szisztolés vérnyomás értékét, ami 9 százalékkal alacsonyabb kockázatot jelent a szívkoszorúér-megbetegedések és 14 százalékkal alacsonyabbat a stroke esetében.

A nátrium azonban igen fontos szerepet játszik egészségünk szempontjából. Bár pontosan nem tudják, a tudósok becslései szerint a szervezetnek napi 250-500 mg nátriumra van szüksége alapvető fiziológiai folyamatainak működéséhez. sóra van szükségünk a tápanyagok szállításánál, az idegi impulzusok továbbításánál, valamint az izmok összehúzódásánál, ideértve a szívizmot is.

Ha azonban a nátriumszint túlságosan magasra emelkedik, a szervezet több vizet tart vissza, amitől megnő a keringő vér térfogata. Ez viszont megemeli a vérnyomást is. Idővel a folyamatos magas vérnyomás miatt a szívnek erőteljesebben kell szivattyúznia, ami fenyegeti az ereket, megnő a szívbetegség és a stroke kockázata.

Bár hajlamosak vagyunk arra, hogy a „só” és a „nátrium” szavakat felcseréljük, a kettő között különbség van. Az asztali só valójában nátriumklorid. A sótartóból azonban a sóbevitelünknek mindössze 25 százaléka származik. A 75 százalék elsősorban a feldolgozott élelmiszerek adalékanyagaiból kerül a szervezetünkbe.

A legtöbb nátriumot a szalonna, a sonka a kolbász és más füstölt húsok tartalmazzák, ezen kívül a konzervek és mélyhűtött élelmiszerek, a gyorséttermi kínálat, a szószok, valamint a salátadresszingek. Sokszor a legváratlanabb élelmiszerekről derül ki, hogy mennyi nátrium van bennük: a túró például 20 dekánként akár 1000 mg-ot is tartalmazhat.

A legegyszerűbb módja annak, hogy elkerüljük a túl sok nátrium fogyasztását, az, ha minél több friss, természetes állapotú élelmiszert fogyasztunk. Bár a friss élelmiszerekben is van bizonyos mennyiségű nátrium, ez elenyésző a feldolgozott élelmiszerekéhez képest.

Egyes emberek jobban reagálnak a nátriumbevitel csökkentésére, náluk jobban érvényesül a nátriumelvonás vérnyomáscsökkentő hatása is.

The Associated Press


Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu