x

Geszler Dorottya, a pilates szerelmese

Címlap / Wellness

Wellness és SPA magazin

Geszler Dorottya, a pilates szerelmese

Egykor a Miss Word Hungary dobogós helyezettje volt, majd televíziós műsorvezetőként és szerkesztőként sikeres karriert futott be. Televíziós pályafutását ma sem adta fel, de jelenleg a pilates-torna oktatására és edzői munkájára fordítja a legnagyobb figyelmet.

Ez a jógához hasonló, lassúbb, ízületkímélő mozgásforma végleg meghódította Dorottya szívét. Külföldön is folytatott tanulmányokat, csak hogy minél tökéletesebb legyen oktatói munkája. Nem is maradt el az eredmény, tavaly kiérdemelte a testre és lélekre ható sportok legjobb oktatója címet. Ezúttal az egészség megőrzéséről, a kiegyensúlyozott táplálkozás fontosságáról, a fittség és jó kondíció megszerzéséről és megtartásáról beszélgettünk vele.

Vannak, akik a kalóriák számlálásával szoktatják magukat egy fegyelmezettebb étkezéshez. Szükséged volt-e valamikor arra, hogy figyelmet fordíts az alakodra és súlyodra?

- A kalóriák figyelemmel kísérése sokaknak segít a helyes táplálkozás kialakításában és megtartásában. Gyakran a kondicionáló termekben is egy bizonyos kalória mennyiség ledolgozására alakítják ki a napi edzőtervet. Tehát a kalóriaszámlálásnak vannak hívei. Gondolom a kalóriatáblázatok tanulmányozása, és az elfogyasztott ételek kalóriáinak számolgatása csak eleinte igényel munkát, idővel olyan rutinná válik, ami már nem okoz gondot. Én soha nem tartoztam azok közé, akik számolják a kalóriákat, inkább „csak” jobban odafigyelek, és többet sportolok, ha azt érzem, hogy időnként szorít a nadrág.

Az étkezés aranyszabálya szerint reggelid legyen királyi, ebéded polgári, vacsorád szegényes. Betartható-e mindez mai rohanó világunkban?

- Sajnos, ahhoz én túl pörgősen élek, hogy beleférjen a mindennapokba a rendszeres és egészséges táplálkozás. Próbálom rászoktatni magam a reggelire, de bevallom nem sok sikerrel. Azért otthonról minden reggel egy frissen facsart narancslével indítok, azután gyakran csak útközben kapok be néhány falatot. Ugyan így vagyok a déli étkezéssel. Sokszor egyáltalán nincs időm ebédelni, ilyenkor rohanvást beugrom egy gyorsétkezdébe, de még az is előfordul, hogy erre csak kora délután kerül sor. Este, munka után már nem nagyon marad energiám az otthoni főzésre, az inkább egy ráérősebb, nyugodtabb hétvégi nap programja.

Ha főzöl, válogatsz-e a hozzávaló alapanyagok között, az egészségesebb, zsírszegényebb fogások vagy a magyaros ízek állnak hozzád közelebb?

- Rendszeresen nem főzők, viszont a minőségi alapanyagokra odafigyelek. Például tejfölből biztos, hogy a zsírszegényt választom. Ez csak megszokás kérdése, és nem von le semmit az étel élvezeti értékéből. Kerülöm például a cukrot, és a fehér lisztet is. Mindezzel együtt főztjeim ízletesek, vendégeim eddig mindig elégedetten álltak fel az asztalom mellől, és dicsértek érte. Az eredeti receptek előírásait tehát nem tartom be, de az a véleményem, hogy sok esetben érdemes a hozzávaló alapanyagokat zsírszegényebbre cserélni, ez a mai életformának jobban megfelel.

Azért néha elcsábulsz egy-egy hagyományos magyar étel láttán?

- Több mint egy évtizede vegetáriánus vagyok. És mivel nem eszem húst, a magyar konyha nem tartozik a kedvenceim közé, hiszen majd minden ételhez húst használ. Bár bevallhatom, nagyon sok mindent szeretek az eredeti, régi magyar ételekből, de csak ritkán engedem meg magamnak. Inkább az olasz, francia, ázsiai konyha ízeit kóstolgatom nagy-nagy élvezettel.

Mi a kedvenc ételed, italod és desszerted, és van-e olyan, amelyet ideiglenesen vagy véglegesen tiltólistára tettél?

- Tiltólistám nincs, és másoknak sem ajánlom. Vallom azt, hogy amit megkíván a szervezetünk, együk meg, de mértékkel, esetleg „finomított” változatban. De ne legyen soha tiltólista. Ami a kedvenceimet illeti, sok van, közéjük tartozik a paradicsomlé, a sushi, a hagymaleves, és hát az örök és elmaradhatatlan zsíros kenyér hagymával, amit csak nagyon ritkán engedek meg magamnak.

A nők évszakok szerint más-más kúrákat iktatnak be az életükbe, a gyümölcsnapoktól kezdve a magvakon át a kefires napokig széles a paletta.

- Én inkább az életmódváltásban hiszek, mint az időszakos kúrákban. Szerencsére nem is volt szükségem rá, nem vagyok hízékony alkat. Amikor időlegesen abbahagytam az aktív napi sportot, akkor sem kúsztak fel rám a felesleges kilók.

Az egészség védelmében a merészebbek olykor léböjt kúrára is vállalkoznak, amely fogyaszt is egyben. Kipróbáltad-e már, vagy kipróbálnád-e valaha?

- Kipróbáltam már a rövidebb időre szóló léböjtöt, de azt senkinek nem ajánlom fogyókúrára, inkább a méregtelenítést szolgálja, bár sokan fogynak is tőle. Igazából nem vagyok híve, mint ahogy a nullkalóriás fogyókúrának sem. Egy idő után nem bírja tovább az ember, és akkor jön a jojó-effektus. A végeredmény az lesz, hogy többet hízunk vissza, mint amennyit leadtunk. Szóval feleslegesen kínozzuk magunkat, inkább az ésszerűbb megoldás híve vagyok: odafigyelni, kicsit kevesebbet enni, és ezt mozgással kombinálni, ez az én technikám. Nem hiszek olyan fogyasztó termékekben sem, amelyek nem írják elő a napi mozgást. Az egészséges étkezés mellett a mozgás a legfontosabb számunkra.

Te hány éves korodban kerültél kapcsolatba a sporttal, és annak melyik ága szerettette meg veled a rendszeres mozgást?

- Szerencsés vagyok, mert már kicsi gyerekként mozgáshoz szoktattak. Nyolc éves koromban kezdtem el balettozni, aztán sorra jöttek más sportok, a biciklizés, úszás, torna. Egész fiatalon beépült a mozgás az életemben, és az egy olyan életformává vált, ami nagyon jótékonyan befolyásolta az életemet. Nem is tudtam és nem is akartam később sem lemondani róla.

Miért épp a Táncművészeti Főiskolát választottad, ahol végül is az első diplomádat megszerezted?

- Aki egyszer a tánc vonzásába kerül, nem tudja a hatása alól kivonni magát, én is így voltam vele, emellett tehetségesnek is tartottak, egyértelmű volt tehát, hogy a Táncművészeti Főiskolán folytatom a tanulmányaimat. Hálás vagyok, mert azóta is folyamatosan kamatoztatom az ott tanultakat. Ismerem a saját testem működését, jelzéseit, és vallom, hogy erre mindenkinek nagyon oda kellene figyelnie.

Ma a sportnak több ágát is élvezettel műveled. Melyek ezek?

- Pilates edzéseket tartok, emellett leginkább aerobikozom és súlyzózom, néha a lányommal korcsolyázunk, biciklizünk, futunk, és úszunk is, na és persze nem marad el a gyaloglás, és a kangoo sem.

Hol akadtál rá a pilatesre? Mi az, ami annyira megtetszett benne, hogy még diplomát is szereztél, csak, hogy oktatni tud?

- Sokat hallottam, olvastam róla, aztán kipróbáltam egy konditeremben és rögtön beleszerettem. Sokak véleményével ellentétben én nagyon közelinek éreztem a baletthez, elsősorban a tartás miatt, ezért kezdtem el behatóbban foglalkozni vele itthon és külföldön is. A pilates teljesen átmozgatja a testet, a középső részt különösen. Ez tényleg ízületkímélő, ami nem is csoda, hiszen a gerinctornából alakult ki, ezért bárki elvégezheti a gyakorlatokat. Ez egy lassú, folyamatos mozgás, itt nincsenek kitartott mozdulatok. Ez a sport átalakítja az embert, mert tudatosságra tanít. Ami miatt még jó, hogy rengeteget nyújtunk az edzések alatt. Egyébként az emberek erre fordítják a legkevesebb időt, pedig ha ezt nem tesszük, összeszűkítjük az izmainkat. A pilates nincs korhoz kötve, bármikor el lehet kezdeni. Közel éreztem magamhoz a stílusát, ezért az edzéseken túl nagyon szerettem volna tanítani is. Úgy tűnt, hogy követelmény az aerobic edzői vizsga, úgyhogy letettem azt is.

A sport úgy tartják, átalakítja az embert, és nem csak külsőleg, belsőleg is. Mi az a plusz, amit te a sporttól kaptál és kapsz mind a mai napig?

- A tudatosságot, vagy legalább az arra való törekvést, a test a szellem és a lélek összehangolását, azt az érzést, hogy én irányítom a testemet, és nem fordítva.

Mi az, amit minden nap megteszel az egészséged, a fittséged és a szépséged megőrzése érdekében?

- Minden reggelt friss narancslével és egy citrommal indítok és sok vizet iszom a nap folyamán. 14 éve nem eszem húst, kivétel ez alól néha a lazac, és a tintahal. Szinte minden nap mozgok valamit, de ha jelez a testem, akkor nem hajtom túl. Jó ideje nem szoláriumozom, inkább barnító krémekkel próbálkozom, állandóan magas fényvédőt használok. Soha nem alszom el este sminkben, mindig lemosom. Próbálom kizárni az életem minden területén a negatív dolgokat, a pozitívumokra koncentrálok, azokat erősítem.

Győri

Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu