x

Tengeri vakáció kezdőknek – tévhitek az óceánjáró hajókról

Hírek , beszámolók, úti cél ajánlók

Tengeri vakáció kezdőknek – tévhitek az óceánjáró hajókról

Feltöltve: 2013-02-14

A Mexikói-öbölben hánykolódó luxushajó este elgondolkodtató ugyan, valószínűleg mégsincs olyan ember a világon, akit ne vonzana egy igazi tengeri vakáció.

A Costa Concordia tavaly januári tragédiája után sok turisztikai szakember temette a tengeri hajózást temette, a számok mást mutatnak: idén hozzávetőleg 1,76 millióan terveznek vízre szállni egy-egy álomvakáció reményében, közel félmillióval többen, mint 2012-ben, s a növekvő igényeknek megfelelően egyre több óceánjárót bocsátanak vízre. Idén hat új hajót próbálhatnak ki az utazók (MSC Preziosa, Aida Stella, Compagnie Du Ponant’s Le Soil, Europa 2, Norwegian Breakaway és a Royal Princess – , és a tervek szerint jövőre újabb hat monstrummal bővül a „flotta”.
Az iparág virágzásának dacára sokan tartanak a hajóutaktól. Nem feltétlenül az anyagiak, sokkal inkább az előítéletek miatt. Jöjjenek a leggyakoribb félelmek, amelyekre most megpróbálunk rácáfolni, hogy a „kezdőknek” is megjöjjön a kedve a vízi kalandhoz.

Kötelező tengeribetegség
Tény, hogy az időjárás és a tenger kiszámíthatatlan, a mai modern technológiák segítségével azonban már úgy építik a tengerjáró hajókat, hogy azok a lehető legstabilabban tudnak siklani a vízen. Persze akinek hajlama van a tengeribetegségre, az sokféle gyógyszer, természetes hatóanyagú készítmény és tapasz közül válogathat, súlyos esetben pedig a hajóorvos injekciót is tud adni, ami garantáltan használ. Sokat segít, ha a „kezdő” utazók először nagy, óceánjáró hajóra fizetnek be, hiszen az kevésbé érzi meg a természet viszontagságait: tavaly, amikor a Sandy hurrikán az USA keleti partjánál pusztított, a világ legnagyobb tengerjárója, a Queen Mary 2 nemhogy nem törölte, még csak nem is módosította járata időpontját és útvonalát, mert veszélytelennek tartotta a tornádót.

Nyugdíjasklub fíling
Arra valóban fel kell készülni, hogy az óceánjárókon az utasok átlagéletkora nem 25 év, mégcsak nem is 35. Hanem 55. De ez nem jelenti azt, hogy az Öreg Tyúkok Egyesületébe váltottunk jegyet. Egy kisvárosnyi hajón minden korosztály és minden típusú turista megtalálható, a nászutasoktól kezdve a gyerekes családokon és a vízisportok szerelmesein keresztül az unatkozó milliomosokig. Állítólag egy ilyen helyen lehetetlen nem találkozni érdekes figurákkal. Ha valaki mégis nagyon tartana az ősz halántékú utasok tömegétől, akkor számos tematikus út közül választhat. Kisebb hajókkal neki lehet vágni családos utazásoknak, szingli utaknak, vagy olyan vakációknak, ahol a vízisportok kedvelőinek szerveznek változatos programokat.

Fertőzésveszély a fedélzeten
A vírusok terjedését nem lehet kizárni, de azért nem az a jellemző, hogy nyaralás helyett kórházban érezzük magunkat egy hajó fedélzetén. A leggyakoribb fertőzést a hányást, hasmenést, lázat okozó norovírus okozza a tengeren, de az alapvető egészségügyi szabályok betartásával, alapos kézmosással nagy eséllyel elkerülhetjük a kellemetlenséget.

Csak a tenger, semmi más
A nagy óceánjárók nem köthetnek ki akármelyik kis kikötőben, ezért ha a partmenti látványosságok iránt érdeklődünk, akkor érdemes egy kisebb hajóra jegyet váltanunk. Gyakoriak az olyan utak, ahol néhány esti programot az éppen útbaeső kikötővárosba szerveznek, el lehet menni például balettelőadásra Szentpéterváron vagy partizni St.Tropez-ba. A mediterrán tengeri utakon jellemzően két vagy három estét a kikötővárosokban töltenek az utazók, ahol felejthetetlen kulináris élvezetekben lehet részük.

Kiöltözős vacsorák, unalmas asztaltársaság
A legtöbb hajón elvárják, hogy a vendégek szalonképes öltözetben jelenjenek meg az étteremben, ami végül is nem olyan teljesíthetetlen követelmény, ha belegondolunk, hogy általában amúgy sem rövidnadrágban és vietnámi papucsban megyünk vacsorázni. Ami az ültetési rendet illeti, ez ma már közel sem olyan szigorú, mint régebben, vagyis nem fenyeget az a veszély, hogy a teljes út ideje alatt ugyanazokkal az arcokkal kell egy asztalhoz ülnünk. A járatok többségén szabad helyválasztás van, némelyik tengerjárón pedig akár két-három étterem közül is választhatnak az utasok, anélkül, hogy plusz díjat kellene fizetni az ellátásért. A hajón található éttermekről és ülőhelyekről minden esetben lehet tájékozódni az adott járat internetes oldalán, a kétkedőknek érdemes itt körülnézni a foglalás előtt.

Totális internethiány
A netfüggők költségei igencsak megugorhatnak, hiszen a kommunikáció nem olcsó az óceán közepén. Attól senkinek nem kell félnie, hogy teljesen elszakad a külvilágtól, mert a wifi spotok és az internetkávézók a hajókon is egyre gyakoribbak, azonban a szolgáltatás gyakran lassú és megbízhatatlan. A gyors internetre vágyók számára a legjobb megoldást a különböző csomagok jelentik: 5 fontért (kb. 1700 forint) körülbelül 25 percet lehet a neten szörfözni, 50 fontért (kb. 17 ezer) pedig 300 percet tölthetünk a világhálón. Szerencsés esetben a hajó kiköt időnként, és a kikötőkben jóval olcsóbban ellenőrizhetőek az e-mailek vagy a Facebook-profilok.

A hajó csapdájában
Kevés akkora hotel van a világon, mint amekkorák a legnagyobb óceánjárók: némelyikük nem kevesebb, mint 16 emeletes. A számtalan lift, folyosó, lépcsőház valóságos labirintusrendszert alkot a monstrumok gyomrában, de ha pontosan megjegyezzük, milyen szinten és szektorban van a kabinunk, akkor a kifüggsztett térképek, tájékozódást segítő táblák és a személyzet segítségével biztosan az ágyunkhoz találunk éjfélig. Ha viszont az is gondot szokott jelenteni, hogy megtaláljuk az autónkat egy pláza parkolójában, akkor inkább kisebb hajóval induljunk útnak. A legmodernebb járatokon, például a Royal Caribbeanon érintőképernyők is Braille-írásos táblák is segítik az eligazodást.

Megöl az unalom
Unalmunkat egyes járatokon színházi elődásokkal, revükkel, tánccal, karaokeval is elűzhetjük, ha pedig van elég pénzünk, akkor a kaszinók és night clubok hangulatát is megízlelhetjük. A nyolc óra pihenés és nyolc óra szórakozás mellett nyolc órányi hasznos időt is eltölthetünk, többek közt fotószakkörön vagy drámafoglalkozáson, zongora- vagy spanyoltanulással, esetleg a csillagászat rejtelmeiben való elmélyüléssel. A legnagyobb hajókon határtalanok a lehetőségek, akár még egy vadonatúj hobbit is találhatunk magunknak.

Folyamatos hízásveszély
Azt mondják, egy hajón mindig ebédidő van; reggeli és dél közt be lehet ülni fagyizni, ebéd és vacsora közt pedig sütizni, teázni, koktélozni. Vacsora után aztán újra jöhetnek a koktélok és az éjféli büfé. Ezeket végig lehet próbálni, viszont nem kötelező. Így a hízásveszély is kisebb. Ugyanakkor milyen vakáció az, ahol nem szed fel pár kilót az ember?

Drága mulatság – főleg, ha nem is tetszik
Bár a válság a turizmus is érintette, 2011-ben 8 százalékkal nőtt az ultraluxus tengeri utak száma, s ezeknek mindössze 40 százalékát értékesítették ezer font (kb. 340 ezer forint) alatti áron. Ennél sokkal drágábban is ajánlanak utazásokat, egy 25 éjszakás vakáció például az Oceanián 3200 fontba, azaz több mint egymillió forintba kerül. Persze elsőre nem kell feltétlenül hetekre befizetni, akár egy kétéjszakás „tesztúton” is megtapasztalhatjuk a tengeri vakációs fílinget: a Queen Mary például már fejenként 135 ezer forintért átszállít Hamburgból Southamptomba.
  • 
  • 
  • 
  • 
  •