x

Sífutás, a tél ajándéka

Sportolók és orvosok egybehangzó állítása alapján a sífutás az egyik legnagyszerűbb és legegészségesebb sportág. Gyakorlatilag minden izmunkat átmozgatja, a jó levegő kitisztítja a tüdőnket, javul az általános közérzetünk és még a téli lehangoltság elűzésében is segít. Lássuk tehát, hogyan vághatunk neki...

Mindenki elkezdheti

A szakemberek a sífutást szinte mindenkinek ajánlják: sportolóknak kiegészítő testedzésként, olyanoknak, akik semmilyen testmozgást nem végeznek, gyerekeknek, felnőtteknek, sőt, az idősebb korosztály is bátran elkezdheti. A sífutás tipikusan az a sportág, amit mindenki örömmel gyakorolhat edzettsége, felkészültsége szerint, és a sikerélmény garantáltan nem marad el. A négy végtag mozgása sífutás közben a mászáshoz hasonló munkát végez. Ez nagyon hasznos a mozgáskordináció fejlesztése szempontjából.

A síelés múltja
Kutatók egybehangzó állítása szerint az első sífutók már hatezer éve megjelentek Norvégia tájain. Őseink hótalpat kötöttek a lábukra, hogy ne süllyedjenek el a hóban. Az első síversenyt majdnem háromszáz évvel ezelőtt rendezték, de az igazi diadalmenet a huszadik század első felében zajlott. Sok hírességről is maradt fel ebből az időből síelős fotó. A sífutás pedig napjainkban kezd olyan népszerűvé válni, mint a lesiklás száz éve. Ebben természetesen benne van a mostanság divatos egészségmegőrzési törekvés is, de az is, hogy sífutni gyakorlatilag bárhol lehet, ahol van megfelelő mennyiségű hó.


Hogyan vágjunk neki?

Érdemes erre szakosodott sífutó iskolákban venni az első órákat, még az első felszerelésünk megvásárlása előtt. Egyrészt tájékozódunk, hogy el tudjunk igazodni a különböző stílusú felszerelések dzsungelében, másrészt felmérjük, hogy mi az, amire igazán szükségünk van. Ha szakszerűen sajátítjuk el az alapokat, megkíméljük magunkat a felesleges sérülésektől, ráadásul már az első óra után sikerélményekben lesz részünk. Arról nem beszélve, hogy olyan társaságba kerülünk, akiket szintén érdekel ez a sport, és sífutni pedig társaságban jó igazán.

Az öltözet

Semmiképpen se válasszunk vastag ruházatot. Fontos szempont még, hogy ne ázzon át könnyen, ne szívja meg magát vízzel, és a hó is könnyen leperegjen róla. Nagyon fontos a réteges öltözködés, alsóruházatnak legcélszerűbb a speciális, mikroszövésű, úgynevezett lélegző anyagból készült darab. Ebbe nem izzadunk bele, viszont mégis jól véd a hidegtől. A hagyományos lesikló dzseki, sál vagy szőrmesapka nem való sífutáshoz, ezeket hagyjuk otthon. Ha már a sapkánál tartunk, legjobb a gyapjú- vagy pamutsapka. Lényeg, hogy stabilan álljon a fejünkön és ne csúszkáljon, főleg úgy nem, hogy a látást akadályozza. A zokninál is a nagy nedvszívóképességű változatok a legjobbak, ezekből is természetesen nagy választékot találunk a szakboltokban. A legjobb a középvastag modell, aminek az orr- és sarokrészét is kifejezetten téli sportoláshoz alakították ki. Így biztosan nem fogja kidörzsölni a lábunkat.

A sífutó cipő

A sífutócipők jobban hasonlítanak egy hagyományos sportcípőre, mint a többi téli sporthoz használtak. Léteznek magasszárú változatok is, de ezekben sincsen merevítés, kivéve az ún. korcsolyázó stílushoz tervezett cipőkben. A cipő nem lehet túl szoros és nem is lötyöghet, gondoljunk arra, hogy három-négy óra intenzív mozgást kell a lábunknak komfortos körülmények között eltölteni. Egy jó sífutócipő ára általában 30-80ezer forint között mozog. A cipővel egy időben érdemes megvenni a kötést is. Ez pluszban még egy 10-20ezer forintos tételt jelent, és nagyon fontos, hogy illeszkedjen a cipőnkhöz. Többfajta rendszer létezik, ráadásul mindegyiknek van automata és nem automata verziója is. Magyarországon az SNS rendszerű a legelterjedtebb. Ez egy univerzális rendszer, mindenfajta sífutáshoz használható, egyedül a versenyszerű alkalmazáshoz nem javallott. Egy másik rendszer az SNS Pilot, ezt általában a korcsolyázó stílushoz ajánlják.

A sífutó síléc

Dióhéjban áttekintettük az öltözetet és cipőt, térjünk rá a tulajdonképpeni sporteszközre. A síléceket hajdan fából készítették, de ezeket ma már szinte száz százalékban felváltotta a műanyag. Nagyon lényeges, hogy milyen kialakítású a síléc talpa. A kezdőknek és a túrázóknak az apró pikkelyekkel ellátott, vagy az ún. fókaszőr borítású lécek megfelelőek lehetnek, mert ezek megakadályozzák, hogy az emelkedőn visszacsússzunk. A haladók és profik nem használnak ilyen léceket, sőt a szakemberek kezdéshez is csak a sima talpú léceket ajánlják. Igaz, hogy itt nagyobb tudásra van szükség, de ennek birtokában sokkal alkalmasabbak a sífutásra a sima talpú lécek, a szőrös típusok nem csúsznak megfelelően. A sima talpú léc típusa lehet korcsolyázó, klasszikus, vagy kombi futósí. Ez utóbbival mindkét elterjedt stílust egyaránt tudjuk művelni. Vannak olyan lécek is, amelyek csak inkább könnyebb sétákra valók, ezeket elsősorban az idősebbek használhatják. Ez a cruising sí, használata kissé hasonlít az ún. nordic walking technikájához.
A léc kiválasztásánál fontos szempont, hogy testmagasságunknál mintegy 5-10 centiméterrel legyen hosszabb. A teherbírását a súlyunkhoz úgy szokták megállapítani, hogy ráállva a kötés (és a léc) alatt még egy A/4-es papírlapot kényelmesen át tudjunk bújtatni.

A megfelelő bot
Sífutásnál a karunk hasonló igénybevételnek van kitéve, mint a lábunk. A bottal segítjük az előrehaladást, határozott, ritmusos tempóban történő lökésekkel. Vannak úgynevezett párosbot-technikák, a korcsolyázó stílusban síelők csak ezt használják. Klasszikus stílusban csak akkor működik ez a technika, amikor nem lépünk, csak karral hajtjuk magunkat előre. A jó bot természetesen könnyű és rendkívül szilárd. Készülhetnek fémből, műanyagból és üvegszálas anyagokból is. A versenybotok általában karbon alapanyagúak, de egy kezdőnek fölösleges ilyen drága botot vásárolni. Anyagtól és kiviteltől függően 3ezer és 60ezer forint között mozog az áruk. Fontos tudni, hogy az üvegszálas és karbon botok oldalirányú erőhatásra rendkívül érzékenyek, tehát lehetőleg ne tapossunk rájuk és a csomagok pakolásánál is figyeljünk, nehogy megfeszüljenek. Ezért a kedvezőtlen tulajdonságukért cserébe viszont használatkor rendkívül szilárdak. A jó bot masszív markolatból áll, és általában lefelé keskenyedik az átmérője, ez a jobb súlyeloszlást hivatott segíteni. A korcsolyázó stílushoz hosszabb, a hagyományoshoz rövidebb botokat használnak. Mint minden más sífutó felszerelésben, itt is érdemes szakember tanácsát kikérni.

Mi kellhet még?

Egy jó sífutó kesztyű és szemüveg is jól jöhet még, és természetesen gondoljunk hosszabb kint tartózkodásnál az erős napsugárzás hatására. Egy jó napvédő krém tehát ajánlott. A szakemberek még sport energiaitalokat, valamint izomgörcsök ellend kalcium és magnézium tablettákat is ajánlanak. Még van elég idő a télből... Keressünk tehát az interneten egy jó kis sífutó-iskolát és vágjunk neki a gyönyörű, hóval borított vidéknek...
-vp-

Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu