x

Bringázzunk télen!

A hosszú kocsisorban araszolgatva némelyek szánakozva néznek ki autójuk meleg utasteréből, amikor meglátnak egy bringást, amelyik küzd az elemekkel – hideggel, faggyal, csúszós úttal. Pedig kerékpározni télen is jó, bár veszélyei is vannak, ezért a felkészülés sokkal fontosabb, mint a melegebb hónapokban.

Vigyázat, csúszik!

Két vékony keréken haladni télen... mit is jelent ez? Az egyik, hogy nagy a csúszásveszély, ezért ilyenkor eszünk ágában se legyen az autók között közlekedni! Válasszuk a kerékpárutat, ha nincs, akkor a járdát!
Persze legjobb kimenni a természetbe, és ott gyakorolni, ráadásul ott nem szívjuk a téli szmogot. Autók között esni életveszély, a hosszabb fékút miatt hirtelen fékezni sem tudnak. A lehető legjobb beruházás, ha szöges gumit veszünk a drótszamarunkra. Még ezek az abroncsok sem garantálják, hogy a budai hegyi utakon nyeregben tudunk maradni. Nem szégyen olykor-olykor egy meredek szakaszon leszállni, és tolni a bringát! A téli gumi nem luxus, jó néhány perecelést megelőzhetünk vele. A jó fék alapkövetelmény, és természetesen a kettőt egyszerre használjuk, vigyázva a megcsúszásra (szakaszos fékezés!) Villogó első és hátsó lámpát használjunk nappal is, és szereljünk a kerekekre küllőprizmát. Ezek ráadásul kötelezőek is, és idéntől a rendőrök szigorúan ellenőrzik majd meglétüket. Természetesen a bukósisakot mindenképpen viseljük, és sapkát is vegyünk alá, hogy ne fázzon a fejünk.

Az öltözet

A közhiedelemmel ellentétben a bringán általában nem fázunk, hanem túlöltözésből adódóan megizzadunk. Ilyenkor lehet aztán csúnyán megfázni. A felsőtestet elég egy jól szellőző téli bringásdzsekivel, alá két-három réteggel (póló, vékony pulcsi) védeni, és ha melegünk van, egy réteget levenni.
Ami fázni szokott, az a négy végtagunk és a fejünk. Kezdjük felülről. Kaphatók jó kis maszkok, olyasmi, mint az autóversenyzőké, csak nem éghetetlen anyagból van, hanem általában pamutból. Az orrunkat ne takarjuk el vele, mert egyrészt zavar a lélegzésben, másrészt könnyen zsebkendővé alakul a cucc, ami neméppen guszta. (Ha bankba megyünk a cangával, belépéskor vegyük le a maszkot, mielőtt még bankrablónak néznek minket...) Erre jöhet a már említett könnyű kis sapka, ami kényelmesen elfér a bukó alatt.

Kesztyű és társai

A bringás kesztyűkon általában feltüntetik, hogy hány fokig érdemes használni. Érdemes olyan típust venni, aminek a tenyérkiképzése vastagabb, hogy esetleges esésnél minél kisebb legyen a sérülésveszély. Rutintalanabb kerékpárosoknak könyök- és karvédő sem haszontalan az első időkben, ugyanúgy a térdre is érdemes egy protektorral vigyázni. És hideg szempontjából most jönnek a legproblematikusabb részek, a lábak. A lábfejet és az alsó lábszárat érdemes legjobban védeni a zimankótól, erre speciális bringás zoknik és harisnyák kaphatók. Ha csak olyan plusz 5-10 fokig hűl le az idő, ezeket ne vegyük fel, mert beleizzadunk, nem szellőzik a bőrünk, és a biciklizés rémálommá változik.

Meddig lehet elmenni?

Minél hidegebb van, annál rövidebb szakaszokat iktassunk be, főleg eleinte. Első szezonosok mínusz 4-5 fok alatt már ne merészkedjenek ki, az már haladóknak való. Ha lehet, kerüljük a naponta történő kerékpározást, mert az ízületek nagyon le vannak terhelve ilyen körülmények között.
Tartsunk egy-egy nap szünetet, és mielőtt elindulunk, alaposan melegítsünk be. Indulás előtt egy órával mindenképpen együnk, hogy legyen energiánk a tekeréshez, de tele gyomorral ne induljunk el. Egy termoszban vigyünk magunkkal meleg teát, és alkoholt semmiképpen ne fogyasszunk! A szabadon lévő bőrfelületet (arc!) kenjünk be valamilyen faggyúalapú védőkenőccsel, ez a fagyás ellen is nyújt némi védelmet.

Ne télen kezdjük el!

A kerékpározás az egyik legélvezetesebb szabadidő-eltöltési forma, de a fokozatosságra itt is, mint mindenben, szükség van. Teljesen kezdők ne ilyenkor pattanjanak fel a karácsonykor kapott gépre, várják meg a tavaszt. Ennek nemcsak az az oka, hogy életben maradjanak az igazi szezonra, hanem a kerékpárt a sós utak meglehetősen tönkreteszik.
Télre nem való a vadiúj trendi bringa! Ilyenkor egy váltó nélküli, egyszerű, erre a célra felkészített kerékpárral érdemes közlekedni, amit tavasszal atomjaira szedünk, vagy szétszedetünk a szerelőnél, és alaposan megtisztítjuk a sótól. (Nem következő tél előtt, mert addigra nem sok marad a fémrészekből, sőt a gumiból sem!) Tehát kezdjük tavasszal a szezont, kerékpározzunk egész évben, és akkor a megfelelő kondi és felkészültségi szint garantált lesz ahhoz, hogy kipróbáljuk a téli kerekezést. Nagyon megéri...

-vp-
  • 

Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu