x

Alvás és aktív életmód

Sokszor és sokat írtak már az alvásról. Ilyenkor általában az álmokról, azok jelentőségéről, az alvás fázisairól beszélnek. Mi most más szempontok alapján kutakodunk... Vajon az aktív életmód hogyan függ össze az alvással, mennyire tudjuk segíteni a helyes pihenéssel nappali tevékeny életmódunkat?

Életünk egyharmada

Talán már közhely, de mindenképpen érdemes századszor is megemlíteni: életünk majdnem egyharmadát ágyban, alvással töltjük. Az alvás nemcsak a test, de a szellem pihenőállapota is. Az álmok segítenek feldolgozni agyunknak a nappal történteket, sőt szimbólumokban üzennek nekünk, de erre most nem térünk ki bővebben. Annál inkább a helyes alvási szokásokra.
Az ősidőkben az emberek alkalmazkodtak nappal és éj váltakozásához. Napkeltekor ők is felkeltek és sötétedéskor nyugovóra tértek. Az agyban található tobozmirigy melatonint termel, és ez a folyamat fokozódik a természetes fény hiányában. Akinél ez nem működik hibátlanul, nehezen, vagy egyáltalán nem tud elaludni.

Az jó alvás nélkülözhetetlen

Nappali aktivitásunkhoz, jó kedélyállapotunkhoz és egészségünkhöz szükséges a megfelelő minőségű alvás. Mai világunkban sajnos sok zavaró tényező gátolja, hogy kipihenje magát szervezetünk. Az egyik ilyen a mesterséges fények térhódítása, ezáltal az életritmusunk, életmódunk drasztikus változása. Immár nem vagyunk kötve éjszakához és nappalhoz – ha akarunk, hajnalig dolgozhatunk, bulizhatunk. Másokat az éjszakai munkája kényszerít természetellenes ébrenlétre. Akik pedig sokat utaznak nagy távolságokra, azoknak az eltérő időzónák miatt még jobban felborul a biológiai órája. Mit tehetünk mégis, hogy ebben a felpörgetett világban egészségesen aludjunk?

A korai fekvés előnyei

Eléggé közismert tény, hogy az éjfél előtti alvás rendkívül fontos a szervezetnek. Aki képes rá, hogy 9-10 óra körül lefeküdjön és elaludjon, máris sokat tett egészsége megőrzéséért.
A korai kelés a jókedvű, aktívan eltöltött nap egyik lehetséges feltétele. A legjobb természetesen nem ébresztőórára kelni, hanem szervezetünk hívó szavára. Ha lehet, ne lehúzott redőnyöknél aludjunk, hanem a természetes fény ébresszen minket. Persze ezt télen, amikor munkába kell indulnunk, lehetetlen kivitelezni, de legalább a tavaszi-nyári hónapokban próbáljuk meg a természetes utat követni.

Az alvászavarok okai

Aki túlpörgetett életet él, bizonyára találkozott már azzal a jelenséggel, hogy este egyszerűen nem bír elaludni. A gondolatai expresszvonatként cikáznak az agyában, gondok, félelmek, megoldatlan problémák gyötrik. Ezért is marad fent inkább sokáig, amíg a fáradtság végleg le nem dönti a lábáról. Fontos tehát, hogy közvetlenül lefekvés előtt valami olyan tevékenységet végezzünk, ami a napi gondokat szinte kimossa agyunkból. Ez lehet egy jó könyv, nyugtató zene, társasjáték, beszélgetés szeretteinkkel. Ha lehet, ilyenkor már kerüljük a televízió és az internet zaklatott világát. Se a szemünknek, se a lelkivilágunknak nem teszünk ezzel jót. Ezeket hagyjuk meg nappali tevékenységnek. A másik fontos dolog, hogy estére már nem tömjük meg nehéz vacsorával a gyomrunkat. A könnyű gondolatok és a könnyű étkezés az elalvást is könnyűvé teszi. Aki egy kis relaxálásra is hajlandó, az még jobb helyzetben van. Szellemünknek ugyanolyan rendben kell lenni az elalváshoz, mint a fekhelyünknek.

Ki mint veti ágyát...

A régi bölcsesség, mint annyi más társa nagy igazságot takar. Mozgásszegény, ülő életmódunk sok egészségi probléma forrása, főleg a gerincünkkel és az izületeinkkel bánunk mostohán. Az egyéb kialakuló betegségek pedig nagyrészt ezzel hozhatók kapcsolatba. Munka után tehát érdemes megmozgatni tagjainkat... edzésre járni, futni vagy biciklizni a Szigeten, vagy sétálni egy kört a budai hegyekben. Így a fentebb már említett alvás előtti testi-szellemi ellazulás is könnyebben megy majd. De az sem mindegy, hogy milyen körülmények között töltjük el pihenőidőnket. A megfelelő minőségű ágy biztosítja, hogy pihenten, laza izmokkal ébredjünk. A legfontosabb, hogy egy kifogástalan matracot válasszunk a pihenéshez.

A jó matrac

Régen az emberek kemény fekhelyeken aludtak. Amikor a múlt században megjelentek a puha szivacsok, a mozgásszervi problémák száma ugrásszerűen emelkedett. Manapság külön tudományág a megfelelő, többrétegű, egészséges termékek kifejlesztése.
A jó matrac egyenletesen támasztja alá testünk fekvő felületét, nem húzódnak az izmok. Több olyan embert is ismerek, akinek egy jó gyógymatrac vásárlása után évekig tartó derék- vagy nyakfájása múlt el, szinte napok alatt. Sokan azért nem vesznek ilyet, mert a minőségi termékeknek bizony meg kell fizetni az árát. Sok szállodában is használják a kókuszból és egyéb speciális anyagokból készülő biomatracokat, mert a jól alvó, kipihenten, frissen, jókedvűen ébredő vendég a legjobb vendég: előbb-utóbb visszatér majd.

Egyéb tényezők

Nagyon fontos a megfelelő hőmérséklet. A túlfűtött lakás egészségtelen, a legjobb, ha a nappali szobahőmérsékletnél egy-két fokkal hűvösebb van. Az ágynemű természetes anyagokból készüljön, a hagyományos tollal töltött paplan mellett a korszerű termékek is használhatóak, de kerüljük a szintetikus, műszálas termékeket. Ezek nem szellőznek megfelelően, beleizzadunk, és testünknek sem kellemes a velük való érintkezés. Ha hálóruhát viselünk, a vékony pamut megfelelő lehet. A levegő páratartalma lehetőleg 50-60 százalék között legyen. Ha ennél kevesebb, párologtassunk, mert sem bőrünknek, sem a nyálkahártyáknak (torok, nyelv) nem tesz jót a száraz levegő. Különösen lakótelepi lakásokban szokott ez probléma lenni. Sokakat zavarnak különböző zajok. Ezek ellen nem mindig tudunk tenni, de például egy falióra áthelyezésével, vagy egy hűtőszekrény gumilábakra helyezésével sokat javíthatunk a dolgon. Ágyunkat semmiképpen ne helyezzük huzatos helyre: az enyhe, folyamatos egyirányú légmozgás is okozhat fejfájást, fülpanaszokat.

Külön hálószobát!

A hálószobát alvásra használjuk! Ne legyen benne lehetőleg számítógép, vagy más elektromos készülék. Fejünk közelében ne haladjon el villanyvezeték, ne legyen konnektor, hosszabbító.
A legjobb, ha a mobiltelefonunkat is távolabb helyezzük el, hogy a káros sugárzásokat elkerüljük. Ha mindent megteszünk nyugodt alvásunkért, és mégis rendszeresen előfordul, hogy nem tudunk álomba szenderülni, próbálkozhatunk fekhelyünk áthelyezésével. A különböző energiamezők, vízerek hatására most nem térünk ki. Ezekben lehet hinni vagy nem hinni, ettől függetlenül az ágy költöztetése sokszor hatásos lehet.

Jó alvó, rossz alvó

Természetesen nem térhettünk ki mindenre. Mindezek mellett tény, hogy léteznek jó és rossz alvók, és az alvásigényünk is különböző hosszúságú. Szerencsés esetben valaki akkor is képes mély és megfelelő minőségű alvásra, ha a szomszédban házibulit tartanak, más pedig a ketyegő vekker hangjára is felébred, és képtelen visszaaludni. Befolyásolják tehát alvásunkat a genetikai, idegrendszeri szellemi-fizikai és érzelmi adottságaink, átélt élményeink és a jövőhöz kötődő félelmeink is. Aki rászánja az időt, hogy alvási körülményeit, szokásait tudatosan személyre szabja, az sokat tesz élete fennmaradó kétharmadáért, az ébren töltött idejéért is...
-vp-

  • 

Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu