x

10 repülőtéri jótanács kezdőknek és haladóknak

10 repülőtéri jótanács kezdőknek és haladóknak

A repülés varázslatos világ. Manapság egy budapesti reggeli után, egy párizsi ebédet elköltve akár még eleget tehetünk egy stockholmi vacsorameghívásnak is. Ezt a varázslatot azonban bonyolult folyamatok és szigorú szabályok tartják működésben. A XXI. század kezdetén bebizonyosodott, hogy egy polgári repülőgép is fegyverré válhat kellő elővigyázatosság nélkül. Ezért aztán aki manapság repülővel szeretne utazni, nagyon szigorú biztonsági szabályokkal kell szembesülnie, amiket ha nem ismer megfelelően, kellemetlen meglepetések érhetik a járatra való jelentkezésnél és a biztonsági ellenőrzéskor. Kitérnünk azokra a leggyakoribb trükkökre is, melyeket a légitársaságok alkalmaznak, hogy a figyelmetlen utasokat szankcionálják.

1. Érkezzünk meg a repülőtérre a járat indulása előtt két órával!

Ez azért fontos, mert az általánosan elfogadott szabály szerint a járatok indulása előtt két órával kezdődik meg az utasfelvétel (check-in), vagyis a csomagok feladása, az úti okmányok ellenőrzése és a beszállókártyák kiadása.
Ez azért fontos, mert ha helyfoglalás nélküli járattal utazunk, hamarabb jutunk be a tranzitba, előbb tudunk sorba állni a beszállító kapuknál, így a gépre előbb kijutva jobb helyet tudunk foglalni magunknak, mintha csak a sor végén álltunk volna. A check-in zárása légitársaságonként változó lehet, de általában fél órával a gép menetrend szerinti indulása előtt bezár. Az ezután érkező utasok lemaradnak a járatról, és át kell iratniuk a jegyüket másik gépre, ami nem olcsó. Érdemes tehát pontosnak lennünk.

2. Készítsük elő az okmányokat!


Az utasfelvételi pultoknál az ügyintézők ellenőrzik okmányaink –szükség esetén a vízumok- érvényességét. A gyorsabb ügyintézés érdekében ezért lehetőség szerint úgy jelentkezzünk a járatra, hogy már előkészítettük a szükséges úti okmányt, és kinyitottuk annál az oldalnál, ahol az adataink találhatók.
Célszerű, ha kéznél van a foglalási kódunk is, mivel az egyértelműen azonosítja foglalásunkat a számítógépes rendszerben, míg a név szerinti keresést nehezíthetik például a foglaláskor vétett elírások. Egyébként ha a nevünkben három karakter is tévesen szerepel, a foglalást érvénytelennek kell tekinteni.

3. Ügyeljünk a súlyhatárokra!

Kézipoggyászunk összeállításakor ügyeljünk arra, hogy biztonsági okokból általában maximum 10 kg súlyú csomagot vihetünk magunkkal a repülőgép fedélzetére.
Nem elég azonban a súlyhatárt figyelembe venni: a légitársaságok honlapjain fellelhető az is, hogy mekkora geometriai méretekkel rendelkezhet kézipoggyászunk, hogy biztosan beférjen az ülések fölött elhelyezett tároló rekeszekbe. Kézi csomagunk méreteit a check-in munkatársai kötelesek leellenőrizni a légitársaság által biztosított mérőkeret segítségével. Ha a táskánk nem felel meg az előírásoknak, kötelesek vagyunk –pótdíj megfizetése mellett- feladott poggyászként a gépre juttatni, vagy fájdalmas búcsút venni tőle, és itthon hagyni.

4. Ellenőrizzük a kézipoggyász méretét!

Nézzünk utána a választott légitársaság honlapján, hogy mi minősül különálló kézipoggyásznak!
Egyes cégek engedélyezik, hogy egy női retikül, vagy hátizsák mellé például laptop táskát is felvigyünk a fedélzetre, míg más társaságoknál a laptop táska már önálló kézipoggyásznak számít.

5. Tájékozódjunk a poggyászfeladás extra költségeiről!

Alaposan olvassuk el, hogy repülőjegyünk magába foglalja-e a poggyászfeladás díját, vagy külön kell azt megváltanunk.
Fapados légitársaságoknál rendszerint külön kell fizetnünk a feladott poggyászokért. Néhány légitársaságnál fizetni kell a feladás darabszáma, és a feladható súly után is: tehát ha kifizetjük egy poggyász feladását, akkor önmagában ez csak egy feladható üres táskát jelent, a súlyt, amit belepakolunk, pedig külön kell megfizetni. Erre különösen figyeljünk oda, mert a repülőtéren, pótdíj formájában megfizetett poggyászfeladási díj a többszöröse lehet az előre kifizetettnek!

6. Figyeljünk az internetes chek-in-re!

Repülőjegyünk lefoglalásakor alaposan olvassunk el minden apró betűs részt, mivel –ahogy mondani szokás- az ördög a részletekben rejlik. Különös tekintettel ellenőrizzük, hogy az általunk választott légitársaság biztosít-e, esetleg kötelezi-e az utasait az internetes check-inre.
Amennyiben igen, ne felejtsük el kinyomtatni magunknak a beszállókártyát is a foglalást igazoló lap mellé. Arról ismerhetjük fel, hogy kinyomtattuk a beszállókártyát, hogy az azt tartalmazó lapon található egy speciális vonalkód. Ha elmulasztjuk a beszállókártya kinyomtatását, a repülőtéren már csak pótdíj ellenében juthatunk hozzá.

7. Cimkézzük fel csomagjainkat!


A repülőterek csomagosztályozóin naponta több ezer feladott csomag halad át, hogy aztán a megfelelő repülőgépre kerülve jusson el a kívánt célállomásra. Emiatt érdemes a feladott poggyászra úgynevezett „name tag”-et helyeznünk, melyen feltüntetjük nevünket és elérhetőségünket arra az esetre, ha a csomagunk elkeveredne valahol. Ha otthon nem helyeztünk ilyet a poggyászunkra, a check-in pultoknál kérhetünk címkét.

8. Ne vigyünk magunkkal tűzveszélyes anyagot!

Sem feladott, sem pedig kézi csomagunkba ne helyezzünk tűz- és robbanásveszélyes anyagot (pl. kempingezésnél használt gázfőző készüléket), sem olyan csomagolással rendelkező dolgokat, melyeket a röntgen esetleg nem tud átvilágítani.
Ilyen esetekben az érintett utasokat kivezetik a tranzitváróból, és rendőri ellenőrzés mellett ki kell nyitni a csomagjukat. A veszélyes anyagokat és a szúró-, vágóeszközöket a biztonsági ellenőrök elkobozzák.

9. Folyadékot csak a feladott poggyászba helyezzünk!

Sokat segítünk magunkon azzal, ha folyadékokat csak a feladott poggyászokban helyezünk el. A kézipoggyászban csak maximum 1 liter folyadék, krém, zselé, zsír, vagy olajféle szállítható, és ezt az 1 literes mennyiséget is 100 milliliteres tégelyekre kell szétosztani.

10. Figyeljük a hangosbemondót a tranzitban is!


Amíg a beszállásra várunk, nézelődhetünk a tranzitterületen található vámmentes boltokban, a kiírásokat és a hangos utastájékoztatást azonban mindig figyeljük!
Amikor elhangzik, hogy megkezdődött a beszállás, azonnal menjünk a kijelölt beszállító kapuhoz. A repülőgépek nem várnak sokat a kaputól elkéső utasokra. Ha az úgynevezett „last call”-ra, vagy „utolsó hívásra” sem jelennek meg a szólított utasok, a feladott csomagjukat a rakodószemélyzet eltávolítja a gép rakteréből, és a járat nélkülük megy el.

Végül

Ne feledjük: a repülés sok szempontból nagyon különleges és összetett közlekedési mód. Emiatt mind a dolgozóknak, mind az utasoknak nagyon sok apró részletre kell ügyelniük. Sok kellemetlenséget spórolhatunk meg, ha rászánjuk az időt, hogy a különböző légitársasági szabályzatok apró betűit is elolvassuk. Különösen a fapados légitársaságok esetében legyünk alaposak. Ha mindezen túl vagyunk, nincs más hátra: dőljünk hátra ülésünkben, és gyönyörködjünk a fodros, fehér felhőkben. Kellemes utazást kívánunk!

Fotók és szöveg: Almási Bernát
  • 

Telefon: (+36) 1 255 2200
hétfő-péntek 9-17 óráig
E-mail: info@utisugo.hu